Beliau adalah seorang utusan
Allah s.w.t. Telah terjadi pertentangan antara beliau dan kaumnya tentang
berhala yang bemama Ba'l. Nabi Ilyas menyeru di jalan Allah s.w.tdan mengajak
kaumnya tetapi kaumnya mengabaikannya. Mereka cenderung kepada Ba'l.
Selesailah halaman kehidupan dunia dan mereka dihadirkan di hadapan
Allah s.w.tpada hari kiamat. Allah s.w.t menceritakan hal tersebut dalam
firman-Nya:
"Dan sesungguhnya Ilyas termasuk salah seorang dari rasul-rasul.
(Ingatlah) ketika ia berkata kepada kaumnya: 'Mengapa kamu tidak
bertakwa? Patutkah kamu menyembah Ba'l dan kamu tinggalkan
sebaik-baik Pencipta, yaitu Allah Tuhanmu dan Tuhan bapak-
bapakmu yang terdahulu?' Maka mereka mendustakannya, kerana itu
mereka akan diseret (ke neraka), kecuali hamba-hamba Allah yang
dibersihkan (dari dosa). Dan Kami abadikan untuk Ilyas (pujian yang
baik) di halangan orang-orang yang datang kemudian. (Yaitu)
kesejahteran dilimpahkan atas Ilyas? Sesungguhnya demikianlah Kami
memberi balasan hepada orang-orang yang berbuat baik.
Sesungguhnya dia termasuk hamba-hamba Kami yang beriman." (QS.
ash-Shaffat: 123-132)
Hanya ayat-ayat yang pendek ini yang Allah s.w.t sebutkan berkaitan
dengan kisah Nabi Ilyas. Dan pendapat yang paling kuat adalah pendapat
yang menyatakan bahawa Ilyas adalah seorang Nabi yang bernama Ilya
dalam Taurat. Injil Barnabas mengemukakan nasihat-nasihat Ilya. Tentu
nasihat-nasihat tersebut tidak begitu terkenal dalam Taurat. Kami akan
menyebutkan nasihat-nasihat tersebut kerana di dalamnya terdapat
hikmah yang dalam dan ketulusan hati. Pesan tersebut terdapat dalam
injil Barnabas dari ayat 23 sampai ayat 49. Disebutkan di dalamnya
bahawa
"Ilya adalah hamba Allah. Hal ini ditulis bagi semua orang yang
menginginkan untuk berjalan bersama Allah Pencipta mereka.
Sesungguhnya orang yang suka untuk banyak belajar maka ia akan sedikit
takut kepada Allah. kerana orang yang takut kepada Allah maka ia akan
merasa puas untuk mengetahui apa-apa yang diinginkan Allah saja.
Hendaklah orang-orang yang menginginkan untuk mengerjakan amal-amal
yang soleh memperhatikan diri mereka kerana seseorang tidak akan
memperoleh manfaat ketika mendapati dunia mendapatkan keuntungan
sementara ia mendapati kerugian. Selanjutnya, hendaklah orang yang
mengajari orang lain berusaha untuk lebih baik daripada orang lain
kerana tidak akan bermanfaat suatu nasihat yang diberikan oleh orang
yang tidak mengamalkan apa yang dikatakannya. Sebab, bagaimana
seorang yang salah dapat memperbaiki kehidupannya sementara ia
mendengar seorang yang lebih buruk darinya berusaha untuk
mengajarinya. Kemudian hendaklah orang yang mencari Allah berusaha
lari dari percakapan dengan manusia kerana Musa ketika berada sendirian
di atas gunung Saina' maka beliau menemukan Allah dan berdialog
dengan-Nya sebagaimana seorang pencinta berdialog dengan kekasihnya.
Dan hendaklah orang-orang yang mencari Allah berusaha keluar sekali
setiap tiga puluh kali ke tempat yang biasa di jadikan perkumpulan oleh
masyarakat dunia. kerana boleh jadi ia dapat melakukan suatu amal pada
satu hari saja namun dihitung amalnya itu selama dua tahun, khususnya
berkaitan dengan pekerjaan yang di situ ia mencari ridha Allah.
Hendaklah ketika ia berbicara tidak melihat ke arah mana pun kecuali ke
arah dua kakinya, dan ketika ia berbicara hendaklah mengatakan hal
yang penting saja. Hendaklah ketika ia makan tidak berdiri dari meja
makan dalam keadaan kekenyangan. Dan hendaklah mereka berpikir
setiap hari kerana boleh jadi mereka tidak akan menemui hari
berikutnya. Dan hendaklah mereka benar-benar memanfaatkan waktu
mereka sebagaimana mereka selalu bernafas. Hendaklah satu baju dari
kulit binatang cukup untuk mereka. Hendaklah mereka setiap malam
berusaha untuk tidur tidak lebih dari dua jam. Hendaklah mereka
berusaha berdiri di tengah-tengah salat dengan rasa takut.