Kisah Luqman Al-Hakim, Si Anak Dan Keldai
.
Luqman al-Hakim ialah seorang ahli
hikmah. Beliau bukanlah seorang yang kaya raya dan banyak harta benda.
Diriwayatkan, Luqman al-Hakim hanyalah orang biasa yang mempunyai
pelbagai jenis pekerjaan. Malah ada sejarawan yang menyelidik Luqman
ialah seorang hamba berkulit hitam. Suatu hari, Luqman al-Hakim ingin
pergi ke pasar dan telah dicatit segala peralatan dan barang keperluan
yang ingin dibeli oleh Luqman.
.
Dalam mendidik anaknya untuk berhadapan
dengan masyarakat dan pandangan manusia, Luqman al Hakim turut membawa
anaknya dan keldai ke pasar tempat orang ramai. Oleh kerana jarak yang
jauh antara pasar dan kawasan perkampungan, mereka pergi ke pasar dengan
membawa seekor keldai sebagai binatang tunggangan dan bertujuan untuk
membawa barang keperluan yang bakal dibeli. Bagi memulakan perjalanan
dari rumah mereka, Luqman menaikkan anaknya untuk menunggang keldai
memandangkan dirinya masih bertenaga lagi.
.
.
Kampung Pertama
.
Ketika mereka tiba di sebuah perkampungan
dengan sianak tengah menunggang keldai tersebut dan Luqman al Hakim
menarik keldai dengan berjalan kaki. Orang ramai mula memerhatikan
mereka dengan perasaan ganjil dan pelik melihatkan dua beranak itu
bersama dengan seekor keldai.
.
“Mengapa kanak-kanak itu yang menunggang keldai dan membiarkan bapanya berjalan kaki?
Kenapa tidak ayahnya yang menunggang? Oh, sungguh biadap dan tercela
anak itu, orang tua dibiarkan berjalan kaki, dia pula bersenang lenang
di atas keldai! Ini menunjukkan sikap anak derhaka dan tidak pandai menghormati orang tua. Tidak pernahkah dia sedar ayahnya yang selama ini memberikan makan dan minum kepada dia?”
.
Semua orang di kampung itu menyatakan
perkara sama. Terpinga-pinga Luqman mendengar jawapan daripada mereka.
Lantas, Luqman berkata kepada anaknya, “Wahai anakku, biarlah ayah pula yang menunggang keldai pula pada kali ini.” Kemudian, mereka meneruskan pula perjalanan menuju ke pasar.
.
.
Kampung Kedua
.
Dalam perjalanan, mereka sampai pula ke
sebuah lagi perkampungan yang luasnya lebih kurang sama dengan
perkampungan sebelum ini. Tanpa memerlukan apa-apa hajat atau keperluan
pada masyarakat di kampung tersebut, Luqman yang menunggang keldai, dan
anaknya yang menarik tali keldai menuju ke kampung tersebut sebelum
boleh tiba ke kawasan pasar.
.
Ketika itu, semua orang yang melihat
kelibat dua beranak ini mula berbisik-bisik. Penduduk kampung itu berasa
ganjil dengan tingkah laku Luqman dan anaknya. Mereka mula mencela dan
berkata:
“Mengapakah bapa yang menunggang, sedangkan si anak dibiarkan berjalan kaki menarik keldai? Anak itu masih kecil lagi, tentu kepenatan sepanjang perjalanan.
Sibapa lebih besar daripada kanak-kanak itu dan sepatutnya sianak yang
menunggang keldai tersebut. Bapa yang tidak berhati perut!”
.
Sekali lagi, Luqman mendengar telahan peduduk kampung yang melihat keadaan mereka berdua dan mereka tetap meneruskan perjalanan.
.
.
Kampung Ketiga
.
Setelah melepasi kampung kedua dan berfikir beberapa ketika, Luqman berkata kepada anaknya, “Wahai anakku, kali ini kita menunggang keldai ini bersama-sama sehingga tiba di pasar.”
.
Mereka menukar kedudukan pula dengan
kedua-dua anak beranak itu bersama menunggang keldai mereka. Namun,
setibanya di sebuah kampung berhampiran dengan pasar berkenaan,
tiba-tiba orang ramai mula bersuara, “Lihat!, Seekor keldai membawa dua orang!, Alangkah siksanya keldai itu membawa beban berganda!”
.
Mereka berkata kepada Luqman dan anaknya. “Tidakkah kamu berdua kasihan kepada keldai itu. Sudahlah berjalan pun tidak larat, inikan pula ingin membawa kamu berdua!”
Dipersalahan juga, apa lagi yang perlu dibuat, Luqman berfikir lagi. Tidaklama kemudian Luqman menyatakan pada anaknya, “Baiklah. Kali ini kita biarkan sahaja keldai ini tanpa penunggang.”
.
.
Kampung Keempat
.
Pada kali ini Luqman al Hakim dan anaknya
tidak menaiki keldai tersebut dan mereka berdua hanya membiarkan keldai
itu tanpa penunggang dan sebarang beban. Namun apabila mereka melintasi
kampung keempat mereka diperkatakan lagi oleh masyarakat di situ pula.
.
Mereka berkata: “Alangkah anehnya, keldai dibiarkan tidak ditunggangi, tuannya pula berjalan kaki saja, ada kemudahan tidak digunakan, tidak pandai menggunakan nikmat yang sedia ada!”
.
Serba salah lagi dibuatnya, Luqman berfikir lagi. “Apa lagi yang perlu dilakukan agar perjalanan mereka lancar tanpa pandangan serong orang ramai?”
Setelah lama berfikir, Luqman mula menyatakan pandangannya, “Baiklah. Kali ini biar kita sahaja yang mengangkat keldai ini.”
.
.
Pasar
.
Pada kali ini dua beranak tersebut tidak
menunggang, tidak juga membiarkan keldai tersebut berjalan sendirian,
tetapi mereka memikul keldai tersebut.
.
Setibanya ke destinasi terakhir di pasar,
kali ini keriuhan pasar bertambah apabila melihat perbuatan Luqman dan
anaknya bersama seekor keldai kepunyaan mereka. Hiruk pikuk mereka
melihat dari jauh kelibat dua beranak ini yang bermandi peluh mengangkat
seekor keldai!
“Ah, gila, tidak masuk akal. Sepatutnya orang yang menunggang keldai. Bukan keldai dipikul mereka!”
.
Akhirnya, tanpa mahu mendengar sebarang
desas desus dan orang mengata tentang tingkah laku mereka, setibanya di
pasar berkenaan, keldai itu dijual. Sebelum pulang, Luqman al-Hakim
berkata sesuatu kepada anaknya. “Wahai
anakku, sekiranya kamu sentiasa melihat dan mengharap kepada pandangan
manusia, tiada apa yang bakal berubah pada keadaannya. Sesungguhnya
tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Sikap manusia tidak akan berasa senang dan gembira dengan orang lain.Orang
yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah
SWT sahaja dan sesiapa memahami kebenaran, itulah yang menjadi
pertimbangannya dalam tiap-tiap sesuatu.”Yakinlah akan dirimu sendiri
dan setelah dilaksanakan sebaiknya, maka bertawakallah kepada Allah
SWT.”
.
Oleh itu, kita tidak hairan dengan
kedudukan masyarakat hari ini yang sentiasa ingin bersuara, mungkin
mereka perlu maklumat, mahu memperbaiki, mahu membantu, mahu menegur
dengan harapan berlaku sebarang perubahan. Selain itu, manusia juga akan
sentiasa mengata dan mengata, mengkritik dan terus mengkritik walau apa
sahaja yang kau lakukan, sama ada berbentuk kebaikan atau sebaliknya.
.
Islam sangat melarang umatnya berburuk
sangka sesama Islam, kerana berburuk sangka akan mengundang malapetaka.
Biarlah syakwasangka itu berdasarkan bukti yang kukuh dan bukan sekadar
memfitnah. Sesiapa yang mempunyai sifat buruk sangka kepada sesama
Islam, maka ia wajib bertaubat dan beristiqfar kepada Allah SWT Dosa
orang yang berburuk sangka adalah besar dan perbuatan jahat, setiap
perbuatan jahat Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka Allah Ta’ala.
Firman Allah yang bermaksud :
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari prasangka (supaya kamu tidak curiga dengan sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha mengasihani.”(Al-Hujurat : 12)